Fotoboek

De afsluiting van de basisschool (of middenschool) is een spannende tijd: school- en/of studiekeuze en afscheid nemen van school en de eigen klas. Op naar het secundair onderwijs (of de tweede graad). Wat zijn de dromen, talenten en ambities van uw leerlingen? Het is een leuk en inspirerend avontuur om daar samen in een project mee bezig te zijn met als eindresultaat een mooi klasboek vol dromen en ambities.

Elke leerling krijgt hierin twee pagina’s: één met tekst en pasfoto en één met de foto als blikvanger, waarop de toekomstdroom wordt uitgebeeld. Zo vormt het klasboek een aandenken aan de schooltijd en klasgenoten.

Tip: stappenplan

Stap 1. Projectvoorbereiding
Het (school)team maakt een draaiboek voor het hele project. Elke projectstap wordt tot in detail uitgewerkt. Wie doet wat? Wie coördineert het project en wie is redacteur van het klasboek? Welke projecttaken kunt u toewijzen aan de leerlingen? Wanneer moet wat klaar zijn? Hoe kunnen we zoeken naar verdieping en niet blijven hangen in clichés?

Scholen kunnen behoefte hebben aan een sponsor om de kosten van een project (gedeeltelijk) te dekken. Leerkrachten en leerlingen kunnen op zoek gaan naar fondsen en sponsors. Een project prikkelt de dromen en ambities van leerlingen en kan ook met een bepaalde invalshoek, zoals Techniek en Wetenschap, worden opgezet.

Stap 2. Lessen
U gaat met de leerlingen aan het werk. Via verschillende werkvormen gaan we op zoek naar toekomstdromen. Richtvragen zijn:

  • Wat is de leukste herinnering aan je basisschool?
  • Als je een dag directeur zou zijn, wat zou je dan veranderen?
  • Wat doe je graag als je niet op school bent? Waar word je heel gelukkig van?
  • Wat mag je later en nu nog niet? Vind je dat belangrijk?
  • Wat is je droomberoep? Waarom?
  • Hoe ziet een werkdag van je droomberoep er uit?
  • Waar wil je later trots op zijn?
  • Hoe zullen je klasgenoten jou herinneren?

De leerling presenteert uiteindelijk zijn of haar toekomstdroom in de klas en levert een tekst voor opname in het klasboek.

Stap 3. Fotoshoot
Er wordt een speciale fotoshoot georganiseerd: elke leerling 10 minutes of fame. De leerlingen bedenken vooraf hoe ze hun toekomstdroom uitbeelden en welke attributen ze daarvoor nodig hebben. Mooie foto’s zijn onmisbaar binnen het project. Een fotoshoot maakt het nadenken over ‘later’ minder vrijblijvend. Het droomberoep wordt immers vereeuwigd.

Stap 4. Boek
De toekomstdromen in tekst en beeld worden gebundeld in een full-colour publicatie. Voor elke leerling een exemplaar, in kleur en gebonden. Zo worden de dromen, ambities en de groep vastgelegd, voor later. Een redacteur regelt dat de teksten er komen, controleert op spel-en schrijffouten en beoordeelt of de teksten geen passages bevatten die ongepast zijn. Het boek kan ook ruimte bieden voor beelden en teksten van directie en leerkrachten. De foto’s van leerkrachten kunnen bijvoorbeeld onthullen wat zij wilden worden toen ze zelf jong waren.

Stap 5. Uitreiking
Het is bijzonder om de leerlingen het boekje aan te bieden op een feestelijke avond, terwijl de foto’s groot worden geprojecteerd.

Paul Kuijt kwam op het idee voor deze Toekomstdroom toen zijn dochter de basisschool verliet. Hij maakte een afscheidsboek voor haar klas en dacht dat dit ook op andere scholen zou kunnen aanslaan. Vervolgens maakte hij voor tien scholen jaarboeken. Sinds september 2008 werkt Kuijt, die tot dan toe ambenaar op het ministerie van Onderwijs was, fulltime voor zijn eigen bedrijf MijnGroep.