PowerPlayer

PowerPlayer is een strategisch spel voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs waarin leerlingen leren over duurzaamheid en ondernemerschap. 
Het spel speelt zich af in de fictieve regio Wattland waar zich vijf nieuwe kledingbedrijven hebben gevestigd. De leerlingen worden ingedeeld in teams en elk team neemt de rol aan van één van deze bedrijven. 
Wattland heeft verschillende energiebronnen, zowel hernieuwbare als niet-hernieuwbare. Om een succesvolle zaak op te bouwen moet elk team, binnen de grenzen van hun begroting, een bepaald energiedoel bereiken. In elke ronde zullen de leerlingen rekening moeten houden met bijkomende aspecten en hindernissen, zoals de impact op het milieu die een bepaalde energiebron veroorzaakt. Het algemene doel is om een goed evenwicht te vinden tussen economische overwegingen en duurzaamheid.

Info: ‘PowerPlayer’

Graden
1ste en 2de graad secundair onderwijs

Thema's
Economie, aardrijkskunde, natuurwetenschappen, project algemene vakken, techniek, burgerschapszin

Vakken
Economie

Werkwijze
PowerPlayer bestaat uit een kaartspel met online begeleiding voor de leerlingen en een ondersteunend lessenpakket en achtergrondinformatie voor de leerkracht. Het concept is gebaseerd op blended learning, en omvat tools voor zowel klassikaal als digitaal leren. De handleiding bevat eveneens elementen van service learning: het spel combineert klassieke instructies met activiteiten binnen en buiten de schoolomgeving.

Initiatiefnemer
De Europese Commissie

Voorwaarden
 Je kan het spelmateriaal gratis downloaden op www.powerplayer.info

Tijdsduur
 4 blokuren van elk 100 minuten of 1 projectdag (8 periodes van elk 50 minuten)

Website
www.powerplayer.info