TATOE TAlentenatelier van de TOEkomst

Een Interregproject om jongeren meer inzicht te geven in hun onderwijsloopbaan

TATOE staat voor Talentenatelier van de Toekomst. De doelstelling is om jongeren (12-18 jaar) de kans te geven om hun talenten, interesses en drijfveren te ontdekken. Het atelier is ‘van de toekomst’; het gaat enerzijds over de toekomst van jongeren die binnen enkele jaren een rol krijgen op de arbeidsmarkt, en anderzijds omdat we met het atelier de competenties en de beroepen van de toekomstige arbeidsmarkt onder de aandacht willen brengen.

Met TATOE maken we jongeren al vroeg bekend met het ‘loopbaandenken’. We willen hen eigenaar maken van hun school- en beroepsloopbaan zodanig dat die loopbaan bij hen past en ze hierbij gemotiveerd blijven.

Die gefundeerde keuzes worden onderbouwd met kennis van de behoeften van de huidige en de toekomstige maatschappij. Aandacht voor zelfkennis, horizonverruiming, keuzevaardigheden en drijfveren (= de bouwstenen van onderwijsloopbaanbegeleiding – OLB of loopbaan oriëntatie en begeleiding – LOB) zijn hierbij van groot belang.

De OLB/LOB- aanpak differentieert naarmate de jongere ouder wordt. Het ontdekken van talenten en interesses is geen éénmalige activiteit, het is een levenslang proces waarbij ondersteuning vanuit de omgeving cruciaal is. Daarom zetten we in op 3 niveaus: onderwijs, vrije tijd en thuis

TATOE ontwikkelt

  1. een beroeps verkennend atelier 
  2. een traject dat jongeren vanaf 12 jaar tot 18 jaar begeleidt naar een geschikte opleiding of job 
  3. een professionalisering die zorgt voor een versterking van de omgeving van de jongeren, namelijk de leerkrachten en begeleiders en een geïnformeerde betrokkenheid van hun ouders. 

Met TATOE kiezen we ervoor om jongeren waarheidsgetrouwe ervaringen aan te bieden binnen de arbeidsmarkt gericht op de toekomst. We zetten ook in op een gemeenschappelijke taal voor Vlaanderen en Zuid-Nederland binnen arbeidsmarkt en onderwijs. 

TATOE heeft aandacht voor

  1. de toenemende digitalisering en de slimmere en groenere economie 
  2. STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) – vaardigheden voor   in de maatschappij 
  3. de 21st century skills 
  4. de nood om levenslang te leren in een arbeidsmarkt die continu is beweging is  
  5. hoe het toekomstig beroep van jongeren bijdraagt aan de sustainable development goals (SDG’s)
  6. het tonen van een breed scala van jobmogelijkheden in de toekomst 

Europese samenwerkingspartners

•    Het Beroepenhuis (penvoerder) 
•    Brightlab (RVO-Society)
•    Groep INTRO 
•    Stad Genk 
•    Brainport Development 
•    De Ontdekfabriek 
•    De Uitvindfabriek  

Looptijd

1 april 2024 – 31 maart 2027